De 5 meestgestelde vragen over Google Ads

De 5 meestgestelde vragen over Google Ads

Nu ik al enige tijd weer aan het deep-diven ben binnen Google Ads krijg ik ook steeds meer vragen over dit onderwerp. Vragen van klanten, vragen van mogelijke nieuwe klanten en vragen via sociale media. Vandaag behandel ik de 5 meest gestelde vragen over Google Ads. Zit jouw vraag er ook bij?

1. Welk budget moet ik gebruiken?

Bij Google Ads advies gaat het al snel over geld en dat is logisch. Hoeveel geld moet je maandelijks reserveren voor jouw Google Ads campagne? Het antwoord daarop is niet 123 voor iedereen hetzelfde, maar ik heb wel een heel duidelijke stelregel hierin.

Investeer maandelijks minimaal hetzelfde bedrag als was je uitgeeft aan arbeid en/of advies rondom Google Ads. Wanneer deze kosten hoger zijn dan het advertentiebudget is de kans groot dat de winstgevendheid onder druk komt te staan.

Kortom, investeer jij 1.500 Euro per maand aan arbeid/advies, spendeer dan ook minimaal 1.500 Euro aan de advertenties zelf.

2. Hoe lang duurt het voordat we winst maken?

Wanneer ik deze vraag krijg, stel ik hem eerst terug. Wordt er nu nog geen winst gemaakt dan? Vaak komt daar dan uit voort waarom men überhaupt met mij in gesprek is natuurlijk en hebben we een startpunt te pakken.

In sommige campagnes kunnen we binnen een kwestie van weken winstgevend opereren, maar meestal duurt dit wat langer. Mijn stelregel is dat je na 3 maanden een positief verschil moet zien. Over het algemeen hebben we dan al zo'n lekker resultaat neergezet met elkaar dat de rest van de coaching periode, dan nog 9 maanden, een soort bonus wordt.

3. Dit werk NIET! Kun je alles even veranderen?

Deze vraag komt vooral wanneer de winstgevendheid eerst daalt voordat hij gaat stijgen. Een logische vraag en meestal een gevolg van een grote strategische wijziging binnen Google Ads campagnes. Wanneer we zien dat het resultaat eerst een dalende trend heeft heeft de klant (bijna) altijd de neiging om terug te gaan naar de oude strategie, want die werkte immers beter.

Niets is echter minder waar. Wanneer je een automatische biedstrategie gaat gebruiken heeft het Google systeem simpelweg tijd nodig om data te verzamelen en om op basis hiervan de juiste optimalisaties door te voeren, de advertenties aan de juiste mensen te laten zien die jou het meeste gaan opleveren. Kortom, geduld is meestal het advies hier.

4. Dit werkt! Kun je opschalen?

Dit moment komt meestal na een maand of 3 ;). Dat zag je vast niet aankomen na het bovenstaande. En ja, natuurlijk kunnen we op dit punt gaan opschalen! Alleen zitten daar wel grenzen aan. Als een klant aan mij vraagt om alles "even keer 2" te doen leg ik uit dat het niet zo werkt helaas.

Opschalen moet je stap voor stap doen en daarnaast heb je ook te maken met de beperkte rekbaarheid van Google Ads campagnes. Dat is ook logisch, want je kunt niet meer mensen aanspreken dan het volume van de zoekvraag. Google Marketing is bij uitstek een tool waarmee je maximaal de bestaande vraag uit de markt kunt ophalen.

5. Waarom heb ik jou nodig?

Deze vraag krijg ik natuurlijk vooral tijdens sales gesprekken. Logisch ook, want ik moet wel een meerwaarde bieden ;). Het antwoord is simpel, het feit dat je met mij in gesprek bent gegaan laat zien dat je zelf al het idee hebt dat het beter kan, dat er meer resultaat haalbaar is en dat je daarbij wel wat hulp kunt gebruiken.

Meer weten over hoe dit werkt? Je raadt het al... plan je Google Ads Agency strategie call in.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van Search Cobra, mede-eigenaar van Spice Rebels en agency mentor voor ondernemers die hun online marketing agency willen laten groeien en verder professionaliseren.
Reactie plaatsen