Kun jij me genoeg uitdagen?

Niet elke klant is hetzelfde en ik vind het prettig om een beetje uitgedaagd te worden. Heb jij dat in je? Zorg jij ervoor dat we de lat samen hoger kunnen leggen? Zoek me dan zeker eens op   .

In dit artikel sta ik stil bij de verschillende soorten klanten en studenten waar ik het afgelopen jaar mee heb gewerkt en hoe de wisselwerking daarin is. Sommige combinaties werken beter dan andere ;).

Binnen het HBO heb je een enorm uiteenlopende groep aan soorten studenten. De een zit op totaal de verkeerde opleiding en de ander is supergemotiveerd. Een enkeling wil graag iets met online marketing doen, de ander vraagt vrij letterlijk wat de minimale inspanning is om een voldoende te behalen.

De leukste studenten om mee te werken zijn diegenen die hier hun passie voor Google ontdekken. Die gaan dan vaak naar de minor, een soort keuzevak van een half jaar, over digitale marketing. Daar vind je de toppers die je later in het werkveld ook tegen zult komen.

Deze groep mensen binnen het volwassenenonderwijs is een groep die ik koester. Deze mensen zijn bijzonder gemotiveerd en gretig om te leren. Dit zijn mensen die zelf ondernemer zijn of op managementniveau actief zijn in het werkveld. Zelf heb ik jarenlang les mogen geven aan dit soort groepen en het was geen uitzondering dat ik hier altijd wel 1 of 2 klanten aan overhield.

Eenpitters & starters zonder budget

Dit is de groep waarvan ik tegenwoordig wegblijf. Jarenlang heb ik gratis informatie weggegeven, bijvoorbeeld via mijn inmiddels ter ziele gegane gratis online marketing leerplatform. Ik heb dat altijd vol liefde gedaan en via blogs zoals deze en de Google marketing kennisbank doe ik het uiteraard nog steeds, maar er moet wel een goede balans zijn.

Mijn ervaring leert dan ook dat wanneer je voor deze doelgroep werkt, het nooit lang duurt. De budgetten zijn te klein om een verschil te kunnen maken en omdat er vaak druk op de ketel staat verwacht men direct een resultaat. Ook wanneer ik keer op keer aangeef dat het minimaal 3 maanden gaat duren voordat ze echt een verschil merken.

Eenpitters & starters met budget

In deze categorie heb je vaak te maken met ondernemers die al eens een bedrijf verkocht hebben en weer aan een nieuw avontuur beginnen. Dit kan een hele leuke groep mensen zijn om mee te werken. Ze begrijpen dat er eerst een fase van investeren is en dat het oogsten daarna komt.

Dit is mijn primaire doelgroep. Online marketing bureaus die een flinke groeiambitie hebben en tegen de grenzen van hun eigen kunnen aanlopen. Het kan een tekort zijn aan handen, maar ook een tekort aan parate kennis.

De grootste successen behaal ik met dit type bedrijven en hier kan ik een echt verschil maken. Dit zijn ook vaak de bedrijven die zelf positief kritisch meedenken en mijn scherp houden. Ze dagen mij uit en daar kan ik wel iets mee.

Denk je dat jouw bedrijf geschikt is om met mij te werken aan verdere groei? Daag jij me uit en gaan we samen knallen? Plan dan je strategie call in.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc business coach voor ondernemers die binnen 1 jaar willen groeien naar hun volgende omzetplafond.