Je bedrijf €4.300.000,- meer waard met één druk op de knop

Je bedrijf €4.300.000,- meer waard met één druk op de knop

Soms maak ik in het coachen van Google Ads trajecten hele bijzondere dingen mee. Onlangs was het weer eens raak. Met één druk op de knop werd het bedrijf van mijn klant 4,3 miljoen Euro meer waard. Hoe dan? Nou.... zo   (even verder lezen of luisteren).

Je ziet soms zelf de enorme potentie niet

Hoe langer je een bedrijf runt hoe groter de kans dat je enige vorm van bedrijfsblindheid hebt ontwikkeld. Dit is niks ergs en zeker ook niets om je voor te schamen. Wel is het een trigger om af en toe eens andere specialisten over je schouder heen mee te laten kijken.

Gelukkig deed dit bedrijf in de meubelbranche dit en schakelde mij in om de online marketeer te trainen in Google Ads.

Al jaren werden de Google Ads campagnes in het bedrijf intern gemaakt en onderhouden. Af en toe was er een wisseling van de wacht en ging een nieuwe medewerker verder waar het voor de ander ophield. Dit was de normale gang van zaken. Het bedrijf liep al heel goed en daardoor ontbrak de trigger wellicht om te kijken waar het nog beter zou kunnen. Dat kan een dure fout zijn...

Wanneer er nieuwe producten waren werden deze toegevoegd en wanneer iets uit assortiment ging verwijderd. Er werd relatief weinig tijd en aandacht gegeven aan de campagnes. Het rendement was goed en er was geen aanleiding om te denken dat het beter kon.

De biedstrategie die geen biedstrategie was

Tijdens de Google Ads coaching kwamen we er al snel achter dat er veel achterstallig onderhoud was. De takenlijst voor de medewerker nam snel toe, maar daarin zat natuurlijk ook een bepaalde volgorde en lijst van prioriteiten. Met stip bovenaan stond het aanpassen van de biedstrategie. Deze stond nog ingesteld op handmatige CPC   !

Die ene druk op de knop

En soms, dan kun je het verschil maken met één druk op de knop. We pasten de biedstrategie aan naar conversies maximaliseren en toen gebeurde het...

Van 100 naar 180 offerte aanvragen in 1 maand

Het aantal offerte-aanvragen explodeerde en ging in 1 maand van 100 naar 180 aanvragen. Dit had alles te maken met de gewijzigde biedstrategie. Het dagbudget van de campagnes (en daar waar intern akkoord voor was gegeven) werd met de oude strategie nooit volledig benut. Nu werd dit direct anders. En hoe!

De rekensom

Dan nu de rekensom. Want hoe bepaal je dan de toegenomen waarde van het bedrijf in dit geval?

We stellen het volgende vast:

✔️ 80 extra offerte aanvragen
✔️ Gemiddelde winst per offerte = 900

Dan begint het rekenen...

80 x 12 = 960 extra offerte-aanvragen per jaar

960 x 900 = 864.000 Euro extra rendement per jaar

Tot slot kijken we naar de gemiddelde opbrengst bij verkoop van een bedrijf. Deze ligt marktconform zo tussen de 5 en 7 keer de EBITA (Earnings Before Income, Tax and Amortisation). Ik reken graag conservatief, dus ik ga in dit voorbeeld uit van 5 x de EBITA.

5 x 864000 = 4.320.000 Euro gestegen bedrijfswaarde.

Het lijkt te goed om waar te zijn, maar dat is het niet. Je kunt deze situatie vergelijken met een bedrijfsfeest van 250.000 Euro wat uiteindelijk 1.250.000 Euro heeft gekost. Wat was er aan de hand? De EBITA viel in het jaar van de verkoop 250.000 Euro lager uit en het bedrijf werd voor 5x die waarde verkocht. Dat was een pijnlijk duur personeelsfeestje.

Wat hier ook meespeelt, is het het feit dat de gemiddelde waarde van elke offerte 900 Euro bedraagt. Met dit soort bedragen kan het dan ook heel hard gaan in termen van meer opbrengst. 

Wil jij dit ook?

Eigenlijk is dit geen vraag, natuurlijk wil jij dit ook! Dat kan via mijn 12-maanden Google Ads coaching traject. Vraag nu je strategiegesprek met mij aan om hier meer over te weten.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van Search Cobra, mede-eigenaar van Spice Rebels en agency mentor voor ondernemers die hun online marketing agency willen laten groeien en verder professionaliseren.
Reactie plaatsen