Vergeet Google Ads niet bij de lancering van je nieuwe webshop

Vergeet Google Ads niet bij de lancering van je nieuwe webshop

Bij de verhuizing van een webshop kan van alles gebeuren. Je probeert overal aan te denken, maar toch lukt dat niet voor de volle 100%. Hoe kun je voorkomen dat het resultaat van je Google Ads campagnes instort direct na de lancering van je vernieuwde webshop?

Systeem blijft hetzelfde? Niks aan de hand...

Blijf je werken met hetzelfde e-commerce systeem? Mooi, dan zit je meestal wel safe   . Als je bijvoorbeeld werkt met WooCommerce, Lightspeed of Shopify en je lanceert een vernieuwde webshop, dan spreken we meestal en een cosmetische aanpassing. Aan de voorkant (lees, voor de consument) heb je een nieuwe shop, maar aan de achterkant blijft de motor hetzelfde.

Ander systeem? Let op de alarmbellen

Dit is waar het mis kan gaan. Ga je overstappen naar een ander e-commerce software pakket? Dan moet je eraan denken dat je overal alles opnieuw moet instellen. En dit geldt niet alleen wanneer je van pakket A naar pakket B gaat...

Waar niet altijd aan wordt gedacht is de overstap naar een nieuwe versie van hetzelfde pakket. Magento is hier een schoolvoorbeeld van. Wanneer je de overstap maakt van Magento naar Magento 2 is dit hetzelfde als het geven van een iPhone aan een Samsung gebruiker. Het is een totaal andere machine.

Dit is  natuurlijk allemaal niet nieuw en op vele vlakken gaat het tegenwoordig vaker goed dan fout. Denk bijvoorbeeld aan het juist overzetten van belangrijke velden voor SEO (hoger in Google komen) als de titel en omschrijving van een pagina.

Wat gaat er (te vaak) mis?

Lang verhaal kort.... de e-commerce tracking! Dit is de bottleneck in dit soort situaties. Ontwikkelaars denken er vaak wel aan om de standaard Google Analytics tracking over te zetten, maar vergeten dat de bedankt bestelling pagina ook e-commerce tracking nodig heeft. Zeker nu we gedwongen de overstap moeten maken naar Google Analytics 4 is dit extra belangrijk geworden.

Voorkom dit soort situaties om geen geld te verliezen

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Ik kan het weten, want ik heb diverse keren een genezing moeten uitvoeren.

Denk er maar over na. Stel dat je webshop 3 weken geen e-commerce tracking heeft en je komt er dan achter. Google Ads draait tegenwoordig vaak op conversiedata en die mist het nu. Het systeem denkt dan, vaak ten onrechte, dat de campagnes onsuccesvol zijn!

Dit wil je natuurlijk absoluut voorkomen. Nu weet je waar je op moet letten, maar het zou natuurlijk veel lekkerder zijn als iemand anders, zoals ik, dat voor je weet   .

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc business coach voor ondernemers die binnen 1 jaar willen groeien naar hun volgende omzetplafond.
Reactie plaatsen