Waarom ik bijna overal mee ben gestopt

Less is more, dat heb ik in 2022 vrij letterlijk genomen. De laatste maanden ben ik met zo ontzettend veel dingen gestopt dat het een hele lijst is geworden. Stoppen met van alles heeft me vooral veel opgeleverd. Meer rust, meer focus. Vandaag neem ik je mee in die reis van allesdoener naar Agency Mentor ;).

Te veel ballen in de lucht

Vaak kom je pas op het idee dat je veel te veel dingen aan het doen bent als het al te laat is. Dat was bij mij ook zo. Ik liep in 7 sloten tegelijk, zowel zakelijk als privé en dat was niet meer houdbaar. 3 dagen per week bij een Hogeschool werken naast het runnen van een full-service online marketing agency? Tuurlijk, waarom niet. Nog even een project erbij rondom podcasting? Leuk joh!

Achteraf gezien waren veel activiteiten oppakken ook een vorm van ontsnapping. Ik zat niet lekker in mijn vel en door continu bezig te zijn denk je daar niet over. Had ik dat door? Nee joh, tuurlijk niet!

Waar kwam mijn omzet vandaan?

Toen ik doorhad dat ik het toch echt anders moest gaan aanpakken, ben ik eerst gaan kijken naar waar mijn omzet eigenlijk vandaan kwam. Daar kwam een super voorspelbaar overzicht uit rollen die toch een eyeopener bleek te zijn. Zo'n 80% van de omzet kwam uit Google Marketing activiteiten, waarvan ook meer dan 60% specifiek Google Ads.

Maar had ik niet een full-service bedrijf? Bood ik niet ook Facebook Ads, e-mailmarketing, Amazon- en Bol Marketing, Videomarketing en nog veel meer aan? Inderdaad, en dat nam vooral veel hoofdruimte in beslag.

Waar lag en ligt mijn passie?

Dit is typisch zo'n geval van dat ik het eigenlijk wel wist, maar simpelweg een reminder nodig had. Ik ben gepassioneerd over SEA, kortom Google Ads én over het bouwen van bedrijven. Dat heb ik jarenlang gedaan. En daarin ben ik in de loop der jaren ook altijd het meest succesvol in geweest. Waarom zou ik niet alle diensten en activiteiten schrappen die hier niet mee te maken hebben? Precies, dat ben ik gaan doen.

Natuurlijk is dit een proces. Hoewel ik februari al ontslag nam bij Fontys Hogescholen, ben ik daar in juli pas echt helemaal klaar. De activiteiten bouw je af. Heb ik nu nog klanten waar we sociale media content voor maken? Ja, een paar. Maar ik zit zelf niet in dat proces.

Focus is de sleutel tot succes

Sinds ik die keuze heb gemaakt merk ik aan alle kanten dat ik ook weer aantrekkelijker ben geworden voor opdrachtgevers. Niet zo gek, want in alles wat ik doe en communiceer gaat het alleen nog maar hierover. Ik heb mijn specialisme teruggevonden en zit er weer vuistdiep in.

Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken bij het succesvol(ler) maken van de Google Ads campagnes voor jullie eindklanten en de groei van jullie agency? Plan dan eens een oriënterend gesprek met mij in.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van Search Cobra, mede-eigenaar van Spice Rebels en agency mentor voor ondernemers die hun online marketing agency willen laten groeien en verder professionaliseren.
Reactie plaatsen