Mijn inzichten van 2023

Het jaar 2023 zit erop en het is tijd om terug te blikken. Het was een jaar vol beweging, maar toch ook een heel stabiel jaar. Ik neem je mee in mijn meest belangrijke inzichten van het afgelopen jaar en de lessen die ik hieruit heb geleerd.

1-op-1 tijd zou meer aandacht mogen krijgen

Het afgelopen jaar heb ik meer kansen gekregen  om 1-op-1 tijd te besteden met mensen. Met mijn kinderen, mijn vader, mijn vriendin en ook zakelijk waren er diverse 1-op-1 gelegenheden. En wat blijkt, deze zijn enorm waardevol. Ik zou het iedereen aanraden om dit vaker te doen wanneer de kans zich voordoet. In deze situaties verdiepen relaties zich sneller en heb je diepere gesprekken. In andere situaties met meer mensen blijf je toch automatisch meer aan de oppervlakte. Ook prima, maar 1-op-1 is goud waard.

Sta open voor nieuwe ideeën

Als je altijd blijft doen wat je al deed, krijg je ook altijd hetzelfde resultaat. Een dooddoener, maar niet minder waar. In de afgelopen maanden ben ik op een andere manier reviews gaan verzamelen en dat is super leuk gebleken. Een extern iemand neemt interviews af met mijn klanten en maakt daar een mooi uitgeschreven artikel van. Op deze manier krijg ik veel meer input dan bij de zoveelste LinkedIn-aanbeveling of Google review. De eerste interviews worden in januari 2024 hier gepubliceerd.

Je cirkel van invloed is beperkt

Soms kom in het leven dingen tegen waar je simpelweg niet op voorbereid kon zijn. Zowel zakelijk als privé is je cirkel van invloed beperkt. Waar je wel invloed op kunt uitoefenen is hoe je met de dingen omgaat. Zakelijk heb ik dit jaar geen spannen dingen meegemaakt, maar voor de Star Wars Podcast moest ik wel een moeilijke keuze maken die invloed had op de samenstelling van het team en op bepaalde samenwerkingen. Niet leuk, wel noodzakelijk.

Zakelijk succesvol zijn is niet zo sexy als het lijkt

Mijn oudste zoon zegt regelmatig tegen me dat ik super saai ben. Nou, lekker dan   . Maar ergens heeft hij wel gelijk. Het afgelopen jaar was zakelijk gezien mijn meest succesvolle jaar tot nu toe. En de manier waarop ik dit heb mogen bereiken had niets te maken met het nieuwste marketing trucje of alles doen via ChatGPT. Nee, het was echt een kwestie meer doen van de dingen die werken en dit continu blijven doen. Succes werd iets voorspelbaarder hiermee.

Mijn human design werkt bevestigend

Voor de lezers die human design kennen, ik ben een typische manifestor. Sinds ik dit weet begrijp ik beter wat ik doe en vooral waarom ik het doe. Als geboren ondernemer ga ik aan van het opstarten van nieuwe dingen en projecten. Ik breng de dingen graag naar een bepaald punt en dan laat ik ze weer los. Zo gaat het altijd. Het is geen toeval dat ik samen met mijn partner het afgelopen jaar een nieuwe BV heb opgericht. Met Spice Rebels bouwen we de komende jaren aan het leukste kruiden en specerijenmerk van Nederland. En ja, in mijn hoofd is een vijfjarenplan aanwezig en denk ik al aan een exit tegen die tijd. Want dan gaat het weer kriebelen om te pionieren, daar kun je de klok op gelijk zetten. Mijn tip hier? Ga eens naar de website van human design en ontdek jouw eigen profiel.

Grote keuzes wijzigen je koers en dat is ok

Begin 2023 besloot ik dat ik per jaar 4x een korte stedentrip wilde maken. Meer van Europa zien, want het leven is al zo kort en ja, dit werd ook een plaatsvervanging voor het digital nomad leven, wat net hip begon te worden toen ik vader werd. In januari ging ik naar Lissabon en in april naar Londen... maar daar bleef het bij. Met de lancering van Spice Rebels en het zelf uitvoeren van de logistiek was het even geen logische optie meer om nog vaker weg te gaan. En weet je, dat is ok. Een koers mag onderweg best wijzigen. En die logistiek? Die gaan we nu wel weer uitbesteden hoor ;).

Wees wat liever voor jezelf

Dit artikel sluit ik graag af met de boodschap om in 2024 wat liever voor jezelf te zijn. Ja, we hebben allemaal doelen en die willen we heel graag behalen. Maar denk wat vaker aan de menselijke maat. En geloof me, wanneer je beter zorgt voor jezelf gaat het ook makkelijker worden met het behalen van die doelen. Ik zie je in 2024!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van Search Cobra, mede-eigenaar van Spice Rebels en agency mentor voor ondernemers die hun online marketing agency willen laten groeien en verder professionaliseren.