Meer klanten en minder stress voor Maarten van White Kiwi Marketing
03 januari 2024 

Meer klanten en minder stress voor Maarten van White Kiwi Marketing

Vanuit zijn eigen bedrijf White Kiwi Marketing vergroot Maarten de Goede met Google en Facebook Ads de online zichtbaarheid van zijn klanten en zorgt hij ervoor dat hun bezoekers converteren. Sinds een paar maanden helpt Marc hem om zijn dienstverlening te professionaliseren en zijn klantenbestand uit te breiden. Maarten: ‘Er zijn superveel coaches, maar niet veel coaches die zelf ook gespecialiseerd zijn in Ads.’

Zijn eerste ervaring met online marketing deed Maarten op bij grote bedrijven als ABN Amro, Sanoma en Olympia. Toen hij voor zichzelf begon, bouwde hij als digital nomad een serie affiliate websites waarmee hij en zijn businesspartner op het hoogtepunt maandelijks 85.000 bezoekers doorsluisden naar de websites van producten die zij promootten. Ondanks het succes wilde Maarten iets anders. ‘Ik vond affiliate marketing wat eentonig worden. Bovendien had ik bijna al mijn werk uitbesteed en dus zelf mijn handen vrij om iets nieuws te gaan doen.’

De eerste klant

Als affiliate marketeer werkte Maarten al met Google en Facebook Ads om bezoekers naar zijn websites te krijgen. Hij begon zijn freelance avontuur dus met aardig wat vakinhoudelijke kennis, maar moest ook nog veel leren. Zijn eerste klanten vond hij via online platforms waar je als freelancer kunt solliciteren op klussen. ‘Voor mijn eerste klanten maakte ik vaak ook onbetaalde uren. Veel dingen waren voor mij nog nieuw, maar dat mag een klant natuurlijk niet merken. Die moet gewoon tevreden zijn met de kwaliteit van het werk dat je aflevert. Door in die beginperiode extra tijd te investeren, heb ik heel veel geleerd.’

Professionaliseren

Binnen niet al te lange tijd had Maarten wekelijks best veel uren, maar verspreid over weinig klanten. Dus toen een grote klant vorig jaar onverwacht stopte, had Maarten ineens een groot gat te vullen. Omdat hij niet nog een keer op die manier verrast wilde worden, besloot hij om het risico te gaan spreiden. ‘Ik wilde meer klanten en ik wilde ook dat die klanten uit zichzelf naar mij toe kwamen zodat ik niet meer steeds op klussen hoefde te solliciteren. Om een groter klantportfolio aan te kunnen, moest ik bovendien een professionaliseringsslag maken in mijn dienstverlening. Met die doelen klopte ik aan bij Marc.’

Maarten als nomadMaarten op locatie aan het werk vanuit Zuid-Amerika

De ideale coach

De keuze voor Marc was snel gemaakt. ‘Er zijn natuurlijk ontelbaar veel coaches maar er zijn maar weinig coaches die zich specialiseren in professionele groei én Ads. Marc was voor mij dus echt de ideale coach. Dat we ook nog eens voor hetzelfde type klanten werken, is natuurlijk helemaal mooi meegenomen: net als de klanten van Marc zitten veel van mijn klanten in de e-commerce en die kant wil ik de komende tijd ook nog verder op.’

De juiste vragen

Marc en Maarten bellen één of twee keer per maand. Ze evalueren de actiepunten van hun laatste gesprek en stellen nieuwe actiepunten op. Als Maarten tussendoor vragen heeft, kan hij altijd even mailen. ‘Wat voor mij heel goed werkt, is dat Marc je niet vertelt wat je moet doen. Hij weet precies welke vragen hij moet stellen om ervoor te zorgen dat je zelf tot de juiste antwoorden komt. Uiteindelijk is het immers mijn bedrijf, dus het bepalen en uitvoeren van de volgende stappen ligt in mijn handen.’

Een bak ervaring

Maarten is best onder de indruk van de bak ervaring die Marc heeft en meeneemt in hun gesprekken. ‘Marc doet dit werk al heel lang en heeft het ook nog eens zo ingericht dat hij een goede balans heeft tussen werk en privé. Ik vind dat best knap, maar Marc schept nooit op over wat hij allemaal gedaan heeft. Hij staat gewoon met twee benen op de grond en geeft alleen voorbeelden van eigen successen als hij mij daarmee kan helpen.’

Niet te veel, niet te weinig

Onder begeleiding van Marc heeft Maarten zelf inmiddels ook mooie successen geboekt. ‘Marc weet precies hoe je de voorwaarden schept die ervoor zorgen dat klanten je weten te vinden. Ik ben nu op LinkedIn bijvoorbeeld veel zichtbaarder en in contact met de juiste mensen.’ Samen met Marc zorgt hij er ook voor dat hij klaar is voor het extra werk dat komt kijken bij meer klanten. ‘Ik ben gestructureerder gaan werken en weet beter wat klanten op welke momenten van mij verwachten. Voorheen deed ik vaak te veel, maar ik wil natuurlijk wél uitstekende service leveren. Aan de feedback van mijn klanten merk ik dat ik de juiste balans gevonden heb.’

Meer klanten, minder stress

Nu klanten hem weten te vinden en hij meer controle heeft over zijn agenda, merkt Maarten dat hij een stuk minder gestrest is. ‘Dat is natuurlijk hartstikke fijn. Zolang ik nog bijleer, blijf ik zeker met Marc samenwerken. Ik verwacht de komende periode van twintig naar dertig of misschien wel veertig klanten door te groeien. Op dit moment helpt Marc mij om een samenwerking op te zetten met een andere freelancer die mij straks kan helpen op de onvermijdelijke piekmomenten die gaan komen als ik nog meer klanten heb.’


Over de schrijver
Jolanda de Jong werkte als communicatieadviseur en copywriter bij Unicef, War Child en Coolblue. Sinds 2021 schrijft ze op freelance basis voor ondernemers, commerciële bedrijven en maatschappelijke organisaties.