Waarmee maak jij het verschil?

Het nieuwe jaar is begonnen en jij bent klaar voor (meer) succes met jouw agency! Wat zijn de dingen waarmee jij in het afgelopen jaar het verschil hebt gemaakt? En waarmee kun je dit jaar het verschil maken. Daarover gaat dit artikel.

Alle dienstverleners lijken op elkaar

We lijken allemaal op elkaar! Het is belangrijk om dit eerst even vast te stellen. Er zijn vele duizenden online marketing bureaus in Nederland en we bieden in essentie allemaal dezelfde diensten aan. Natuurlijk zijn er verschillen in de specifieke diensten, de grootte van de bureaus en werkwijzen, maar de eerste stap is erkennen dat we met veel zijn en dat het aan jou is om toch een uniek geluid te laten horen.

Jouw eigen geluid en werkwijze

Wat is dat dan, jouw eigen geluid? Dat kan hem in veel verschillende dingen zitten. Wellicht ben je een digital nomad en werk je vanuit de hele wereld, zoals mijn coaching klant Maarten en wellicht ben je juist de lokale specialist en komen juist alle bedrijven uit jouw dorp naar je toe. Zorg ervoor dat jouw verhaal helder is.

Het verhaal van Search Cobra is bijvoorbeeld dat we ons alleen bezighouden met Google marketing en dat ook nog eens alleen voor webshops. Samen vallen we de zoekresultaten aan. Als een cobra ;).

Naast je eigen geluid en verhaal is jouw unieke werkwijze ook van belang. Wat doe jij anders dan de andere spelers in jouw markt en waarom moeten mensen echt bij jou zijn? In mijn werkwijze zit opgesloten dat ik rapportage video's maak voor klanten en dat er veel persoonlijk contact is. Vaak komen webshops naar mij na een teleurstellende ervaring bij een groter bureau.

Wat is jouw unieke werkwijze?

Het resultaat is wat telt

Uiteindelijk telt natuurlijk alleen het resultaat, zo simpel is het. Maak geen beloftes die je niet waar kunt maken en zorg ervoor dat je levert. Een klant kan maanden stil zijn terwijl de resultaten goed zijn, maar zich direct melden wanneer het even wat minder loopt. De kunst is om hier begrip voor te hebben. Je hebt bedrijven die dingen uitbesteden om het over de schutting te gooien. Ze willen of kunnen het niet zelf doen. Daar heb je vaak wat minder contact mee.

Daarnaast heb je ook klanten die actief betrokken zijn en vaker van zich laten horen. Het liefst heb je dit soort klanten, want het zal geen verrassing zijn dat je met deze mensen de beste resultaten zult behalen. Echter weet je dit nooit van tevoren.

Wees selectief met het aannemen van klanten

Neem niet zomaar elke klant aan. Dat is gemakkelijk gezegd wanneer je geen omzet tekort hebt, maar ideaal gezien werk je altijd op deze manier. Tijdens een verkoopgesprek kun je door het stellen van de juiste vragen al goed inschatten wat de potentie van een project is. Zo zijn er een aantal red flags om op te letten. Deze bespreek ik tijdens de coaching calls met mijn klanten.

Ga voor zichtbaarheid op jouw manier

Je eigen geluid en eigen gezicht toon je niet alleen naar klanten toe, maar ook in al je communicatie naar buiten. Presenteer jezelf zoals je echt bent. Entertain en geef waarde op sociale media. Mensen doen nog altijd zaken met mensen en wanneer er al een gevoel van connectie is, dan is het verkoopgesprek altijd een stuk eenvoudiger. Eigenlijk hebben ze daarvoor al voor je gekozen ;).

Kom verrassend uit de hoek

Verras je klanten op momenten dat ze het niet zien aankomen. Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met je werk. Doe eens een extra analyse van iets waarvan de klant geen dienst bij je heeft afgenomen. Bel je klant eens zomaar op zonder dat je daar een agenda bij hebt. Of doe zoals ik vorig jaar deed, stuur de kerstgeschenken vast op in september! Je krijgt gegarandeerd meer reacties binnen, omdat je op dat moment de enige zult zijn.

Meer tips over het verschil maken?

Wil je al mijn tips over het maken van het verschil voor je klanten weten? Luister dan ook naar mijn podcast Marc Onderneemt Audio, aflevering 343.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van Search Cobra, mede-eigenaar van Spice Rebels en agency mentor voor ondernemers die hun online marketing agency willen laten groeien en verder professionaliseren.