Laat de controle los om meer winst te maken

Laat de controle los om meer winst te maken

Het klinkt onlogisch, maar dat is het niet. De controle loslaten om meer winst te maken met je Google Ads campagnes. Vandaag sta ik stil bij de verschillende manieren waarop automatisering (het hoeft niet eng te zijn) een steeds grotere rol begint te spelen binnen het ecosysteem van Google en hoe jij daarmee om kunt gaan. Sterker nog, hoe jij hiermee meer winst kunt maken dan je nu doet!

Linksom of rechtsom komen we er niet omheen. Binnen Google Ads worden steeds meer vormen van automatisering doorgevoerd. Daar komen we niet onderuit. Sterker nog, dingen die we eerst handmatig konden doen worden stap voor stap afgeschaft.  Zo zijn we al gegaan van eenvoudige tekst advertenties naar uitgebreide tekst advertenties waarbij Google al iets meer de controle nam en nu komt de volgende stap hier in met de responsive tekst advertenties.

We houden van het hebben van controle

Wij mensen, en ondernemers in het bijzonder, houden toch wel van het hebben van enige controle. Dat is ook gekoppeld aan het gevoel van vrijheid dat we nastreven. Toch is het hebben van die controle niet altijd goed. Dit zijn nadelen van het hebben van alle controle in Google Ads:

  • Alles handmatig blijven doen kost gigantisch veel tijd
  • Wij zijn op termijn echt niet slimmer dan de AI van Google
  • Meer tijd en minder winst is het tegenovergestelde van wat je wilt

De spelregels zijn voor iedereen gelijk

Het grote voordeel van alle veranderingen is dat deze voor iedereen gelden. Elke adverteerder heeft met dezelfde ontwikkelingen te maken. Of het nu gaat om automatische biedingen of tekst advertenties, zolang de spelregels voor iedereen gelijk zijn is het aan jou om het spel wat er dan gespeeld wordt het beste te spelen.

Performance Max campagnes

In 2022 komt er nog meer automatisering bij en een groot voorbeeld hiervan zijn de Performance Max campagnes. Ik zal jullie hier niet met de details vervelen, maar het komt er op neer dat je een blender neer kunt zetten en daar een hele berg ingrediënten in kunt gooien, zoals kopteksten, afbeeldingen, video's, product informatie, et cetera. Google doet de rest. Het ziet er een beetje zo uit zoals mijn groene smoothie in de ochtend.

Test verschillende dingen

Vind je het nog een beetje eng om de controle uit handen te geven? Dat geeft niks, daar hebben we allemaal wel eens last van ;). Doe het dan rustig aan en test ouderwetse campagnes met de nieuwe geautomatiseerde campagnes. Dit zou ik in alle gevallen doen overigens, want de AI van Google wint het ook niet altijd.

Ook minder tijd besteden en meer winst maken?

Kijk, dat willen we allemaal natuurlijk. Of je de Google Ads campagnes nu zelf maakt of iemand in je team het doet, je wilt die tijd zo effectief mogelijk besteden en zo winstgevend mogelijk laten zijn.

Hier kom ik natuurlijk om de hoek kijken (hallo   ). Door mij in te zetten en jezelf of je collega te laten coachen sla je binnen 6 maanden een grote slag en leveren Google Ads campagnes je meer op dan ooit. Meer weten? Bekijk hier de mogelijkheden om met mij te werken.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing en ondernemerschap. Marc is eigenaar van Search Cobra, mede-eigenaar van Spice Rebels en agency mentor voor ondernemers die hun online marketing agency willen laten groeien en verder professionaliseren.
Reactie plaatsen